Nadzór nad samorządem terytorialnym w Polsce wykonuje Prezes Rady Ministrów, właściwy wojewoda oraz regionalna izba obrachunkowa w zakresie spraw finansowych. Nadzór ten odbywa się na podstawie kryterium legalności a więc zgodności z prawem działań organów powiatu.
Premier jednak sam nie decyduje o rozwiązaniu rady powiatu. Organem podejmującym ostateczna decyzję w tej sprawie jest Sejm RP. Prezes Rady Ministrów jest natomiast organem, który może wnioskować o zastosowanie takiego rozwiązania. Należy dodać, że jest on jedynym organem mogącym występować z takim wnioskiem.
Jednak organem podejmującym ostateczną decyzję w kwestii rozwiązania rady powiatu jest Sejm.
Do rozwiązania rady może dojść w razie powtarzającego się naruszenia przez radę powiatu Konstytucji lub ustaw. Ustawa o samorządzie powiatowym w art. 83 nie podaje innych przesłanek ani też nie doprecyzowuje tych.
Decyzję o rozwiązaniu rady powiatu podejmuje zawsze Sejm. Uczynić może to jednak tylko na wniosek Prezesa Rady Ministrów. Rozwiązanie rady powiatu następuje w drodze uchwały.
Rozwiązanie rady równoznaczne jest z rozwiązaniem wszystkich organów powiatu. Pracami powiatu musi jednak zawsze ktoś kierować. Wyłonienie osób sprawujących wakujące funkcje należy już do premiera.
Art. 83 ustawy o samorządzie powiatowym stanowi Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej wyznacza osobę, która do czasu wyborów nowych organów powiatu pełni funkcję tych organów.
Ministrem właściwym do spraw administracji publicznej jest obecnie minister Spraw Wewnętrznych i Administracji. To on może występować z wnioskiem o powołanie osoby pełniącej funkcję organów powiatów.
Źródło:
www.infor.pl/prawo/powiat/rada-powiatu/2...ac-rade-powiatu.html