Gmina Słubice planuje umożliwić załatwianie niektórych spraw bez wychodzenia z domu - przez internet. W przyszłym roku chce uruchomić kilka platform e-usługowych, co powinno ułatwić np. składanie pism czy uzyskiwanie zezwoleń. Podobne rozwiązania pojawią się w pozostałych gminach naszego powiatu – w ramach projektu dofinansowanego przez UE.
Projekt, na który dofinansowanie pozyskały wspólnie wszystkie gminy z powiatu słubickiego, nosi nazwę: "Rozwój społeczeństwa informacyjnego na terenie partnerstwa: Gminy Słubice, Gminy Cybinka, Gminy Rzepin, Gminy Ośno Lubuskie oraz Gminy Górzyca”, a dofinasowany został w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego - Lubuskie 2020". W każdej z gmin zostaną uruchomione wybrane e-platformy, mające umożliwiać załatwianie niektórych urzędowych spraw przez internet (każda z nich wdroży nieco inny zakres e-usług).
Jak informuje Beata Bielecka, rzecznik naszego magistratu, Słubice na realizację projektu otrzymają ok. 1,259 mln zł, do tego z własnego budżetu dołożą 222,3 tys. zł jako wkład własny.
E-możliwości
A co zostanie zrobione za te pieniądze? Powstaną takie e-platformy jak: e-BOK, czyli Biuro Obsługi Klienta, która umożliwi m.in zdalne składanie pism, e-Odpady (da możliwość stałego wglądu do wysokości opłat, zobowiązań, dokonywania automatycznych opłat on-line, będą tu też aktualne informacje o terminach odbioru), e-Zezwolenia (za jej pośrednictwem będzie można składać wnioski o zezwolenia na alkohol).
Następne to: e-Rejestr Stowarzyszeń i fundacji, e-Rada, e-Konsultacje społeczne, e-Przedsiębiorca (umożliwi załatwianie spraw związanych z rejestrowaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej) i GIS (dotyczyć będzie spraw związanych z decyzjami dla nieruchomości, np. wypisów i wyrysów z planów zagospodarowania przestrzennego). Dodatkowo w słubickim magistracie będzie można potwierdzić tzw. profil zaufany, który w kontaktach z urzędem zastępuje podpis elektroniczny.
O tym, jak w praktyce będą działały te rozwiązania, przekonać się będzie można najwcześniej w marcu przyszłego roku. Jednak, jak podkreślają urzędnicy, nie wszystkie usługi zostaną udostępnione równocześnie, a jest to związane z koniecznością uwzględnienia trwającego roku obrachunkowego. Realizacja projektu jest w toku: zakończyły się przetargi mające wyłonić wykonawców usług, ale jeszcze nie zostały z nimi podpisane umowy.
Dostępność 24/7
Jakie korzyści takie rozwiązania mają przynieść mieszkańcom? Na pierwszym miejscu urzędnicy wymieniają skrócenie procedur administracyjnych i zmniejszenie ryzyka pomyłek i błędów w dokumentacji urzędowej. Wskazują też poprawę efektywności komunikacji administracji z obywatelami. I oszczędność czasu.
- To, że e-usługi będą dostępne w jednym miejscu – w internecie i to, że mieszkańcy będą mogli załatwiać swoje sprawy w dowolnym miejscu i czasie, poprawi satysfakcję i komfort obsługi – podkreśla B. Bielecka. I dodaje, że takie rozwiązania będą przydatne również dla osób niepełnosprawnych.
Kopie zapasowe w każdej gminie
Projekt przewiduje również kupno sprzętu komputerowego - m.in. urządzeń do tworzenia kopii zapasowych. Partnerskie gminy nawzajem będą „pilnowały” swoich kopii zapasowych. - Będą to bliźniacze urządzenia, na których kopie zapasowe będą składowane lokalnie, ale też na urządzeniu w innej gminie, co jest ważne w przypadku dużej awarii, kataklizmu, to zwiększa bezpieczeństwo – wyjaśnia B. Bielecka. Dodatkowo każda gmina kupi serwery na potrzeby wdrażanych systemów dziedzinowych i e-usług oraz komputery dla pracowników.
---
Czy i w jaki sposób e-platformy wpłyną na szybkość i jakość załatwiania urzędowych spraw? Przekonamy się o tym już w przyszłym roku. Nasza redakcja będzie przyglądać się kolejnym fazom realizacji projektu.