Dworzec w Rzepinie wciąż czeka na przywrócenie historycznego wyglądu i nowoczesne wnętrze. PKP ogłosiły drugi przetarg na wybór wykonawcy jego modernizacji.
Pierwszy, o którym pisaliśmy w sierpniu ubiegłego roku, nie został rozstrzygnięty. – Postępowanie zostało unieważnione z uwagi na to, że wszystkie złożone oferty przewyższały kwotę jaką zamawiający, czyli PKP, mógł przeznaczyć na inwestycję – tłumaczy Bartłomiej Sarna z biura komunikacji PKP. Przypomnijmy, wtedy była mowa o 8,133 mln zł.
Dworzec w Rzepinie to jeden z ośmiu obiektów w woj. lubuskim modernizowanych przez kolejowa spółkę w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Inwestycja jest współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dzięki modernizacji, pochodzący z końca XIX wieku obiekt ma stać się nowoczesny i odzyskać historyczne piękno.
Co w ramach modernizacji?
Renowację przejdzie elewacja, z której zostanie usunięty tynk i odzyska ona swój pierwotny, ceglany wygląd. Odnowione (lub odtworzone) zostaną detale architektoniczne, m.in. tzw. palmety, czyli ozdobne elementy w formie stylizowanych liści palmowych, na narożach budynku i ścianie szczytowej. Planowane jest również odtworzenie świetlika nad holem oraz kominów. Budynek zyska też nocną iluminację.
Metamorfozę przejdzie wnętrze dworca. Przestrzeń obsługi podróżnych będzie stanowił hol pełniący jednocześnie funkcję poczekalni. Zostanie on wyposażony m.in. w ławki, gabloty na rozkład jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowy system informacji głosowej. Na parterze budynku zaprojektowano również pomieszczenia kas biletowych, toalety ogólnodostępne, lokale komercyjne oraz te przeznaczone dla przewoźników kolejowych.
Dworzec ma stać się też przyjazny osobom niepełnosprawnych. W budynku pojawią się windy, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, mapy z planem dotykowym dworca oraz oznakowanie w alfabecie Braille’a. Ponadto w projekcie dostosowano wysokość okienek kasowych do obsługi osób poruszających się na wózkach, a także zastosowano drzwi automatyczne, ułatwiające tym samym dostęp do budynku.
PKP podkreśla ekologiczność inwestycji. Cały budynek zostanie wyposażony w energooszczędne oświetlenie w technologii LED wraz z automatyką sterującą. A stolarka drzwiowa i okienna ma mieć niski współczynnik przenikalności ciepła. Będzie też specjalny system optymalizacji zużycia wody i energii elektrycznej. Zostaną zamontowane systemy monitoringu, antywłamaniowe i przeciwpożarowe.
Inwestycja przeciw wykluczeniu
Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel podkreśla, że modernizacja dworca to element przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. - Mieszkańcy kolejnej, niewielkiej miejscowości w województwie lubuskim zyskają dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że zmodernizowany budynek dworca stanie się ważnym centrum społeczności lokalnej i ułatwi pasażerom podróżowanie koleją – mówi o inwestycji.
Kiedy i za ile?
Ile będzie kosztować inwestycja? Na razie nie wiadomo. Dopiero co ruszył przetarg, a otwarcie ofert jest planowane 13 lipca.
Wg zapowiedzi PKP, dokładny koszt przebudowy dworca w Rzepinie poznamy dopiero po rozstrzygnięciu przetargu na wybór wykonawcy prac budowlanych. – Wtedy dopiero podamy, jaką kwotę zamawiający może przeznaczyć na wykonanie zadania – tłumaczy B. Sarna.
- Roboty planujemy rozpocząć jeszcze w tym roku – deklaruje Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
Poniżej wizualizacje nowego dworca udostępnione naszej redakcji przez PKP.
https://slubice24.pl./wiadomosci/aktualnosci/17598-ruszyl-kolejny-przetarg-na-odnowienie-dworca-w-rzepinie-czy-uda-sie-wylonic-wykonawce#sigProId464e45bb8e