Jak pisał długoletni dyrektor Muzeum Ziemi Lubuskiej dr Andrzej Toczewski w książce „Kostrzyn 1945” (Wyd. MON), w 1946 r. w budowie tymczasowego mostu w Słubicach udział brały 5 i 20 batalion mostowy 1 Brygady Budowy Dróg Kolejowych Gwardii oraz 77 batalion mostowy 5 Brygady, a obiekt istniał aż do 1952 r.
Nieistniejący już most w okolicach dzisiejszej przychodni był świadkiem ważnego wydarzenia w historii obu państw i narodów, czyli parafowania Aktu o wykonaniu wytyczenia państwowej granicy między Polską a Niemcami na Odrze i Nysie Łużyckiej w dniu 27 stycznia 1951, stanowiącego rozwinięcie układu zgorzeleckiego z 6 lipca 1950 r.
Delegacja wschodnioniemiecka wyszła na most po partnerów z Polski, po czym wszyscy udali się na uroczystość do Domu Przyjaźni Niemiecko-Radzieckiej we Frankfurcie nad Odrą. Po parafowaniu dokumentu Polacy i Niemcy wspólnie bawili się na rynku przed frankfurckim ratuszem.
Dopiero w 1952 r. odsłonięto nowy, bardziej wytrzymały most ze stali, zwany Mostem Przyjaźni, który zastąpił istniejący w tym samym miejscu kamienny most z okresu 1895-1945, wysadzony przez samych Niemców tuż po ewakuacji prawobrzeżnego przedmieścia Frankfurtu (dzisiejszych Słubic).
W 2002 r. na 2 tygodnie wstrzymano ruch kołowy pojazdów, a na 2 dni – ruch pieszy, by konstrukcję okresu PRL i NRD zastąpić najnowszą konstrukcją stojącą do dzisiaj.
Informację przygotował Roland Semik, społeczny opiekun zabytków powiatu słubickiego. Zdjęcia pochodzą z prywatnego archiwum Rolanda Semika oraz ze zbiorów Bundesarchiv.
View the embedded image gallery online at:
https://slubice24.pl./wiadomosci/aktualnosci/7435-resztki-radzieckiego-mostu-na-odrze#sigProId734fc1deb1
https://slubice24.pl./wiadomosci/aktualnosci/7435-resztki-radzieckiego-mostu-na-odrze#sigProId734fc1deb1
Komentarze
Kanał RSS z komentarzami do tego postu.