W Galerii Okno w Słubicach można oglądać fotografie Szymona Kobusińskiego. Wystawa pt. „Intymność” to zbiór prac, które opowiadają o emocji i kondycji współczesnego człowieka.
Uroczyste otwarcie wystawy odbyło się 19 maja. Będzie ona dostępna dla oglądających do końca lipca tego roku. Wstęp wolny w godzinach otwarcia Galerii Okno, która mieści się w Słubickim Miejskim Ośrodku Kultury przy ul. 1 Maja 1.
O wystawie
Według słownika symboli literackich „woda to symbol chaosu, zmienności, niestałości, przeobrażenia, odrodzenia ciała i ducha, zmartwychwstania, płodności, potęgi, oczyszczenia, chrztu, mądrości, prawdy, dobra i zła, cnoty, łaski, zapomnienia, kosmicznego umysłu, magii, kobiecości”. Wiele tu sprzecznych i wykluczających się wzajemnie sformułowań, które – jak się okazuje – w zależności od kontekstu, służą twórcom i budują narracje artystyczne.
To właśnie ta wieloznaczność symbolu pozwala nam zgłębiać twórczość Szymona Kobusińskiego w zestawionych na wystawie dwóch projektach: „Intymność” oraz „Now we’re over the water”. Odmienna stylistyka, prowadzona narracja, kolor i jego brak oraz wyraziste ziarno powodują, że każdy z projektów daje skrajnie odmienne doświadczenia. O ile „Intymność” pokazuje nam głębiny całkowicie krystalicznej wody, pozwalającej zobaczyć każdy detal, uwidaczniającej kształt sylwetek i zwiewność falujących pod wpływem ruchu tkanin, o tyle w „Now we’re over the water” woda staje się ciemną cieczą, w której trudno się poruszać, z której trudno się wyzwolić, którą trudno okiełznać. Ruchomy obraz dodatkowo wzmacnia poczucie współuczestnictwa w tej walce o każdy gest, oddech, wyzwolenie. Oba projekty opowiadają o emocjach i kondycji współczesnego człowieka. Tylko jakby narrator się zmienił, a może zmieniła się percepcja i sposób postrzeganie świata? Bo przecież inaczej odbiera rzeczywistość osoba pogrążona w smutku, a inaczej optymista odważnie patrzący w przyszłość, pomimo przeszkód i problemów.
Po której stronie usytuuje się widz? Które z obrazów przyniosą większe ukojenie i zrozumienie, a które spotęgują poczucie pustki i wyalienowania? A może nastąpi oczyszczenie? Szymon Kobusiński udowadnia, że w swym perfekcyjnym kunszcie fotografa potrafi wydobyć całe spektrum ludzkich emocji, zarówno pozytywnych, jak również mrocznych.
Autorka opisu: Anna Panek-Kusz.
O artyście
Szymon Kobusiński jest artystą zajmującym się sztukami wizualnymi. W swojej praktyce używa wody jako głównego medium. Jego prace łączą̨ elementy abstrakcji i figuratywności, w których pojawia się̨ zarówno klasyczna fotografia, ale także materiały video.
Pierwszym nauczycielem fotografii kilkuletniego Szymona był jego ojciec - rzeźbiarz i scenograf teatralny. Dziś Kobusiński jest wykładowcą w Szkole Filmowej w Łodzi, której jest absolwentem. Wśród wielu nagród i wyróżnień, artysta szczególnie wspomina nominację do Lucie Awards w 2014 roku. Jest członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików.
Kobusiński jest autorem wielu wyróżnionych projektów artystycznych, w tym indywidualnych wystaw takich jak "Inny Świat" (2001), "Światło Życia" (2004), "Ocalić od zapomnienia" (2005), "Medaliści" (2008), "Pasja" (2008), "O2" (2012), "Intymność" (2017) i "Erynie" (2021). Jego prace prezentowane były w wielu prestiżowych miejscach m.in. Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie, Muzeum Narodowym w Krakowie i Teatrze Narodowym w Warszawie, a także w galeriach w Berlinie, Londynie i Kopenhadze. Wystawa "Ocalić od zapomnienia" zdeponowana została w Muzeum Emigracji w Gdyni. W 2018 roku wydano książkę pod tytułem "NOW WE’RE OVER THE WATER” prezentującą jego prace.
W 2009 roku Szymon Kobusiński przywrócił do życia unikalną przestrzeń z przełomu XIX i XX wieku - skarbiec Banku Polskiego w Warszawie, który stał się jego pracownią artystyczną - Studio Bank.