Większość z nas, czytając urzędowy dokument ma problem ze zrozumieniem jego treści. Wszystko przez urzędową terminologię i skomplikowany styl. Zakład Ubezpieczeń Społecznych postanowił to zmienić i uprościć język.
Specjalnie powołany w ZUS zespół przeanalizował jakość języka używanego w kontaktach z klientami. We współpracy z ekspertami z Pracowni Prostej Polszczyzny Uniwersytetu Wrocławskiego opracowano uniwersalne zasady komunikacji, do których stosować się będą wszyscy pracownicy ZUS.
- Zgodnie z nowymi zasadami pisma nie mogą zawierać skomplikowanych określeń, zdania powinny być krótkie i proste, przepisy przedstawione w sposób zrozumiały, najlepiej ”własnymi słowami”. Pracy jest więc dużo, ale najważniejszy dla nas jest efekt, czyli zadowolony klient - informuje Agata Muchowska, rzecznik lubuskiego ZUS.
Zmiany obejmą wszystkie placówki Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, także w Słubicach. Na pierwszy ogień poszła konstrukcja formularzy obowiązujących w ZUS – podzielono je na jasne i czytelne sekcje, zmniejszono liczbę stron, zredukowano ilość wymaganych do wpisania danych, dodano prostą instrukcję wypełniania formularzy. Na bazie 60 dotychczasowych wniosków utworzono 40 nowych, tym samym ułatwiając właściwy wybór klientom ZUS.
Jak pokazują badania opinii publicznej prowadzone przez firmę Millward Brown, wprowadzane przez ZUS zmiany zyskują już aprobatę klientów. W badaniach doceniono w szczególności nową grafikę, redukcję liczby informacji do wypełnienia, proste komunikaty i zrozumiały język, jakim operują nowe wnioski.